" - Jag vågade!"

- Jag vågade!

"Jag har alltid varit blond. Jag föddes med vitt änglahår och behöll mitt blonda hår upp till vuxen ålder. Visst, jag har slingat det i olika blonda nyanser: silverblont, guldblont, mörkblont, platinablont. You name it, I've had it. Jag tyckte att jag gjorde rätt stora förändringar, men egentligen var jag hela tiden blond.
Min övertygelse om att fortsätta vara blond baserades på diverse hårregler som sa att blont passade min hudfärg bäst och att du egentligen aldrig passar bättre i en helt annan hårfärg än den du är född med. Känner du igen de klassiska hårreglerna? /.../ I hemlighet hade jag dock länge sneglat på tjejer med glänsandebrunt hår. Ni vet sådär riktigt blankt, skinande brunt hår?
Mitt blonda var aldrig blankt. Det spelade ingen roll hur mycker glansspray jag dränkte det i. Håret såg antingen matt eller fett ut.
Så, jag börjadefundera på om jag faktiskt skulle våga färga det brunt. Det kändes som en revolutionerande tanke. Under samma period i mitt liv bytte jag jobb och köpte en ny lägenhet. Inget av det kändes som en så stor förändring som att byta hårfärg.
Jag tog mig mod till mig och sa till min frisör att jag ville få rödbrunt hår! Hon var verkligen tveksam och gav mig några mörkblonda slingor.
- Ni blonda tjejer vågar aldrig göra någon stor förändring. Det är den största utmaningen att få en blond tjej att byta hårfärg. Så, vi låter dig fundera...
Jag gick runt med mina mörkblonda slingor en vecka och kände mig hur trist som helst. Var jag verkligen en av de omöjliga blondinerna? Jag ringde frisören.
- Gör det rödbrunt! Sagt och gjort. Efter det frisörbesöket gick jag (något chockad) hem med rödbrunt hår. Det tog några dagar att vänja sig och visst fick jag panik några gånger framför spegeln. Men jag var samtidigt stolt. Jag hade vågat!
Dagarna efteråt slogs jag av att alla jag mötte sa samma sak: 'Det ser så naturligt ut! Dina färger i ansiktet kommer verkligen fram'.
Så, kanske måste inte den hårfärg du alltid har haft vara den som passar dig bäst. Och kanske kan du också våga testa något nytt? En ny färg, ny klippning eller en ny trend på naglarna? /.../ Känns tanken läskig? Tänk såhär: Vad är det värsta som kan hända? Att det blir fult och att du ändrar dig. Vad är det bästa som kan hända? Att du hittar din stil eller att du får en rolig period som flammande rödhårig. /.../ Om en stor förändring inte känns rätt - du kanske är en av dem som redan hittat din hårstil (grattis!) kan du satsa på ett snyggt hårsmycke eller en ack så trendig retro-håruppsättning /../ som ger dig den där extra partypiffen.
I sommar kanske jag blir blond igen. (Min frisör har lovat att det går!)
Och det som är så roligt med hår. Du kan leka med det, förändra det och kanske hitta något som passar dig ännu bättre!" Skriver Carin Karlsson, Mode -och skönhetsredaktör på amelia.



Precis såhär känner jag. Varför ska jag ha matt, tråkigt och blont hår som jag haft hela mitt liv när jag kan ha glänsande, brunt hår? Jag har aldrig testat brunt och har ingen aning om jag passar i brunt. Men vill veta om jag passar i det. Är det inte läge att testa då?
Alla i min omgivning tycker att jag inte ska klippa av mitt långa hår och spara det blonda. Men jag vill tvärtom. Jag vill ha hellugg och brunt hår. Mottsatsen mot vad jag har nu. Men, borde jag inte lyssna till mig själv? 
Idag kommer jag att klippa hellugg och bli mörk i håret. Så kommer det att bli. Jag vill! Precis som Carin skrev i sin text. "Min frisör har lovat att det går!" Alltså att få tillbaka sin blonda färg. Emelie är min frisör och hon säger så, att det går men att det kommer ta tid eftersom att annars blir det slitet. Men vad gör et om tusen år? Att det tar lång tid alltså. Det gör mig ingenting. Jag har inte testat så jag vet inte. Nu är det dags att pröva!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Modigt! Och håller med om det där med glansen, det är helt annorlunda med brunt hår:)

2010-11-17 @ 15:03:57
URL: http://emmahey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0